Cookie gebruik

NKBV gebruikt cookies en scripts van Google om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen. Ook gebruiken we na aparte toestemming cookies en scripts van Facebook, Twitter, LinkedIn en Google om soacial media intergratie op onze website mogelijk te maken. Als u wilt aanpassen welke cookies en scripts we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacy- en cookieverklaring.

Ja, ik accepteer cookies
  • DE PLEK OM JE
    BERGSPORTVAKANTIE TE BOEKEN

Zo ga je goed voorbereid op pad

Een bergvakantie met Bergsportreizen.nl betekent geweldige vergezichten, gezellige berghutten en veel plezier met je reisgezelschap. Tijdens een cursusweek of tocht ben je elke dag in beweging, meestal boven de 2000 meter. Hoe beter je conditie is, hoe meer je kunt genieten. Lees voor je boekt de deelname-eis die bij de reis van jouw keuze vermeld staat en ga bij jezelf na of je fit en ervaren genoeg bent voor deelname (of dat tijdig kunt worden).

Om een idee te geven van de inspanning: 1000 meter stijgen kost onder goede omstandigheden drie tot vier uur. Dat vraagt behoorlijk wat van je conditie.

Als je geen goede basisconditie hebt dan heb je vier tot vijf maanden nodig om deze op te bouwen. Door een langzame opbouw van de training voorkom je blessures. De nadruk van de training dient vooral te liggen op het vergroten van het algemene uithoudingsvermogen. Goede trainingen zijn hardlopen en fietsen. Een goede indicatie hoe het gesteld is met je conditie is de Coopertest.

Acclimatiseren

Veel activiteiten van de NKBV vinden plaats in het hooggebergte. Boven de 2500 meter is de lucht al zo ijl dat je lichaam zich moet aanpassen aan de hoogte. De luchtdruk is op 3000 meter nog maar tweederde van die op zeeniveau. Door de lagere druk kan je lichaam moeilijker zuurstof opnemen.

Je lichaam past zich in eerste instantie aan door een versnelde ademhaling en hogere hartslag. Vervolgens maakt het meer rode bloedcellen aan, zodat zuurstoftransport efficiënter wordt, ofwel je lichaam acclimatiseert. Als je sneller stijgt dan je lichaam zich kan aanpassen, kun je last krijgen van hoogteziekte.

Verschijnselen van hoogteziekte ontstaan pas na enkele uren op hoogte en kunnen zijn: hoofdpijn, verminderde eetlust, misselijkheid, duizeligheid, slapeloosheid, vermoeidheid en een licht gevoel in het hoofd. Vaak worden de symptomen toegeschreven aan iets anders, zoals slecht hebben geslapen of het eten op de hut dat iemand niet goed heeft gesmaakt.

De beste manier om dit te voorkomen is om het lichaam de tijd te geven zich aan grotere hoogte aan te passen: acclimatiseren. Een goede acclimatisatie kost tijd. Dit houdt in dat je je lichaam, door minimaal 2 à 3 flinke tochten boven de 2500 meter aan de hoogte laat wennen. Daarbij is het van belang dat je op een lagere hoogte overnacht. De combinatie hoog klimmen en laag slapen bevordert de aanpassing.

Lees alles over hoogteziekte in het NKBV-kenniscentrum.

Medicijngebruik en aandoeningen

Om aan een bergsportactiviteit deel te nemen is een medische keuring niet verplicht. Mocht je medicijnen gebruiken of een aandoening hebben die het beoefenen van de bergsport zou kunnen belemmeren, meld dit dan bij je inschrijving.

Wij gaan er van uit dat je voorafgaand aan de inschrijving het een en ander hebt besproken met je arts en het normaliter geen probleem is dat je deelneemt. Bij twijfel kan je arts contact opnemen met de medische commissie van de NKBV: medisch@nkbv.nl

Ondanks het akkoord van je arts heeft de hoofdverantwoordelijke van de cursus of tocht (tochtleider, instructeur of gids) het laatste woord, als ter plaatse blijkt dat er gezondheidsproblemen optreden. De leiding kan je (gedeeltelijk) uitsluiten van verdere deelname.